false

Wandelen

Wandelen is gezond!


Wandelen is bijna overal goed voor! Namelijk voor jouw hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen. En daarnaast wordt zelfs jouw humeur er beter van! En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen. Door de natuurlijke beweging van de training is de kans op blessures zeer klein. Wandelen belast de gewrichten minimaal. Dit maakt dat deze training voor iedereen heel goed te beoefenen is.

Een leuk rekensommetje tussendoor


Wandelen vergt ongeveer 5 à 6 kilocalorieën energie per minuut. Dat is 240 kilocalorieën per uur. Verbranding van een kilo lichaamsvet levert ongeveer 7000 kilocalorieën, dus met zo'n 30 uur wandelen ben je een kilo kwijt. Wie een half uur per dag wandelt, raakt dus in 2 maanden ruim een kilo kwijt zonder erg veel extra inspanning. Maak deze wandeling tijdens de lunchpauze, zodat het geen extra tijd in beslag neemt.

Calorie verbrandende training

Nu bestaan er natuurlijk heel veel manieren van wandelen. Met slenteren ben je ook aan het wandelen, maar dit is minder effectief dan als je conditioneel wandelt. Conditioneel wandelen wordt ook wel sportief wandelen, fitwalk of powerwalk genoemd. De volgende tips helpen om van wandelen een calorie verbrandende training te maken:

Check jouw houding
Een verkeerde houding kan lichamelijk klachten opleveren en je verbrandt er weinig calorieën mee. Houd je hoofd op, ontspan je schouders, houd je buik in en houd je navel ingetrokken.

Beweeg de armen
Verhoog het tempo door met jouw armen te pompen. Als jij je armen mee beweegt zal je veel krachtiger lopen.

Doe intervals
Wandel één minuten op een gemiddelde snelheid en wandel daarna één minuut zo snel als je kunt. Wissel dit af voor 20 tot 30 minuten.

Rek en strek
Het is verstandig om rustig op te warmen en af te koelen. Doe dit door rek en strek oefeningen voor én na het wandelen te doen.

Plezier
Zorg dat je plezier hebt in het wandelen! Bijvoorbeeld door samen met iemand te gaan, muziek te luisteren of met de hond te wandelen. Verander regelmatig van route en wissel de training af met verschillende intervallen.
Trekpleister logo
back to top