false

Gezonde nagels in 10 stappen

Wil je graag gezondere nagels? Dan heb je geluk. Volg onze 10 stappen voor gezonde nagels en je zult in no-time een paar prachtexemplaren hebben!

Stap 1: Bijt je nagels? Stop daar dan onmiddellijk mee!
Nagelbijten is niet alleen een slechte gewoonte, maar is ook heel slecht voor je handen en je lichaam! Hoe vaak heb je je handen wel niet in de buurt van je mond gehouden na ze niet te hebben gewassen na een ritje in de trein of metro? Als je nagels bijt, is de kans groter dat je bacteriën naar je mond brengt, waardoor je sneller ziek wordt. Bovendien kan nagelbijten je tanden schaden. Uiteraard is het ook niet best voor je nagels zelf, die er al snel zwak en ongezond uit zullen zien.

 Nagellak 1+1 gratis

Stap 2: Waar zijn die gele rubberen handschoenen?
Afwassen? De badkamer schoonmaken? We doen het maar al te vaak zonder rubberen handschoenen aan te trekken. Het resultaat? De huid van onze handen is droog en de nagels zwak. Reinigingsproducten kunnen soms desastreus zijn voor je huid en nagels en zitten vol chemicaliën. Het is dus belangrijk om je handen te beschermen door handschoenen te dragen.

Stap 3: Een wekelijkse verzorgingssessie voor je nagels: een goed idee
Voor gezonde nagels is het nodig om regelmatig te vijlen, je nagelriemen te verzorgen en algemeen onderhoud te plegen. Maak twintig minuten of een half uur vrij in je agenda. Je nagels zullen je dankbaar zijn. Als je weinig tijd hebt, kun je de nagellak achterwege laten. Maar een beetje verzorging maakt een groot verschil. Een andere geweldige tip is om je nagelriemen regelmatig te hydrateren

Stap 4: Is je nagellak aan het afbladderen? Trek het niet van je nagels af!
Het is veel beter om het voorzichtig te verwijderen. Als je nagellak van je nagels aftrekt, kan het bovenste laagje van je nagels meekomen!

Stap 5: Wissel verschillende manicures af
Als je acryl- en gelnagels geweldig vindt, vergeet dan niet af te wisselen en af en toe tussendoor een pauze in te lassen met gewone nagellak. Zorg ervoor dat je gel- en acrylnagels altijd rustig worden verwijderd. Als dit gehaast gebeurt, worden je nagels kwetsbaar en zullen ze snel breken.

Stap 6: Ga altijd voor een basis- en toplaagje
Is de verleiding om deze stappen over te slaan groot? Toch niet doen! Een goede basis zorgt ervoor dat je nagels niet verkleuren. Bovendien werkt het als barrière zodat zo min mogelijk akelige chemicaliën je nagels binnendringen. En met een toplaagje gaat de nagellak minder snel schilferen.

Stap 7: Lekker, biotine… en andere vitamines!
Biotine, ook wel vitamine H genoemd, zorgt ervoor dat je nagels (én je huid en haren) sterker worden, harder groeien en gewoon gezonder zijn. Er zijn hele goede supplementen met biotine verkrijgbaar, maar biotine zit ook in bepaalde voedingsmiddelen, zoals bananen, champignons, volkoren, avocado en zalm. Lekker!

Stap 8: Verzorgende kuren en nageloliën zijn je beste vrienden
Als je een olie gebruikt voor je nagelriemen en deze goed gehydrateerd houdt, zullen je nagels sneller groeien en er gezonder uitzien. Als je deze stap aan je beauty-routine toevoegt, zal je de resultaten snel zien!

Stap 9: Dat kun je beter niet doen met je nagels
We doen het allemaal wel eens. Deksel openmaken, stickers verwijderen en nog veel meer... met onze nagels. Gebruik je nagels niet als gereedschap, daar worden ze zwak van. Neem iets langer de tijd of gebruik een gereedschap of hulpmiddel.

Stap 10: Je nagels hebben ook wel eens een adempauze nodig
Soms moet je je nagels gewoon even een break geven. Even geen nagellak of gel- of acrylnagels. Zo kunnen je nagels ademen, herstellen ze zich en zien ze er weer gezond uit.

 

Trekpleister logo

back to top