false

Overgewicht & Afvallen

Opweg naar een gezonde levensstijl


Wat we allemaal wel weten is dat overgewicht kan zorgen voor allerlei gezondheidsklachten. Een gewichtsafname van 5 procent kan al leiden tot een gezonder leven. Maar hoe bereik je dat punt? Wij geven je wat tips om mee te beginnen.

Een paar kilootjes minder


Drink voldoende water
Door voldoende te drinken zorg je ervoor dat afvalstoffen uit het lichaam worden afgevoerd. Daarnaast zorgt een glas water voor het eten voor een voller gevoel. Waardoor je minder zult eten en minder tussendoortjes zult nuttigen. Vervang calorierijke dranken dan ook door water of eventueel thee.

Bewegen is een must
Hoe meer je beweegt, hoe beter. Het is belangrijk dat je per dag een half uur beweegt. Maar om af te vallen is dat niet genoeg. Begin minimaal met een uur sporten. Let er wel op als je gaat sporten wordt je in het begin iets zwaarder, omdat spierweefsel zwaarder is dan vet. Richt je dan ook niet op de cijfertjes op de weegschaal, maar op de omtrek van uw lichaam. Daar zal je de resultaten opmerken.

Gezonde voeding is de basis
Dat je met goede voeding het verschil maakt is niks nieuws. Maar wat is nu gezonde voeding? En waar moet je op letten? Ineens veel minder gaan eten is niet verstandig, dit zorgt immers voor het jojo-effect. Het is belangrijk dat je in verhouding meer calorieën verbrandt dan de calorieën die je binnen krijgt. Zo worden er geen reserves omgezet in vet. Varieer daarbij in je voeding: eet veel eiwitten en vezels. Met voldoende groentes die je voorzien van de nodige voedingstoffen, zoals vitamines. Probeer ook te minderen met snoep en snacks die alleen maar verzadigde vetten en calorieën opleveren. Maar stop niet met het eten van gezonde vetten; onverzadigde vetten uit vis, avocado's en noten zijn de juiste brandstof voor het lichaam.

Verander je leefstijl
Als je dit allemaal zo leest lijkt het misschien moeilijk vol te houden en daarom is het ook belangrijk om jouw levensstijl hier op aan te passen. Want als je eenmaal stopt met het letten op de voeding dan komen de verloren kilo's er al snel weer bij. Dus creëer een ritme dat bij je past, let op voeding en beweeg voldoende per dag.

Wist je dat..
Te weinig slaap en onrustige nachten kunnen bijdragen aan gewichtstoename. Een slaaptekort verstoort de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling, wat er voor zorgt dat je overdag meer trek heeft.
Trekpleister logo
back to top