Noten en pinda's verlagen het
cholesterolgehalte, zo blijkt uit een analyse van tien
wetenschappelijke studies. Volgens de onderzoekers treedt dit
gunstige effect op bij mensen die minimaal vijf dagen per week
noten of pinda's eten. Eerder is ook al een positief resultaat
gevonden in een grootschalig onderzoek onder ruim 86.000
Amerikaanse vrouwen.
Consumptie van meer dan 150 gram noten per week ging gepaard met
een lager risico op hart- en vaatziekten. Overdrijf de
notenconsumptie niet: ze leveren immers ook veel calorieën. Hou het
daarom bij een tot twee handjes per dag.
Walnoten, amandelen en hazelnoten
- Onverzadigde omega-3 en omega-6 vetten: verlagen het
cholesterolgehalte. Zitten vooral veel in walnoten.
- Vezels: verlagen het risico van hart- en vaatziekten. Amandelen
zijn veruit het rijkst aan vezels.
- Vitamine E: beschermt tegen vrije radicalen (kunnen in grote
hoeveelheden op den duur hart- en vaatziekten mede veroorzaken).
Vitamine E zit veel in hazelnoten.
Pure chocolade
Wie iedere dag twee blokjes pure chocolade eet, kan z'n bloeddruk
omlaag brengen - en heeft daardoor 4 procent minder kans om te
overlijden aan hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit Duits
onderzoek. Jammer genoeg is het niet nóg beter om meer chocolade te
eten. Van die twee stukjes word je in elk geval niet dikker, zo
laat het onderzoek zien.
Vette vis
Eet twee keer per week vis, waarvan minstens een keer vette, zoals
paling, haring, makreel of zalm. Volgens de Gezondheidsraad
vermindert dat de kans op hart- en vaatziekten 'waarschijnlijk
substantieel'. Onderzoek wijst in de richting van 50 procent minder
kans ten opzichte van mensen die nooit vis eten. Het draait om de
gezonde vetten: omega-3 visvetzuren. Onlangs verhoogde de
Gezondheidsraad de aanbevolen hoeveelheid van 200 naar 400 mg per
dag - en dat haal je met die twee porties per week.
Soja en bloeddruk
Dagelijks gebruik van soja verlaagt de bloeddruk bij vrouwen die de
menopauze zijn gepasseerd. Het effect is het grootst bij vrouwen
met hoge bloeddruk, zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder
zestig vrouwen die twee maanden wél en twee maanden niet
vijfentwintig gram soja-eiwit aten. De soja gaf bij vrouwen met
hoge bloeddruk een daling van de bovendruk van bijna 10 procent:
net zoveel als je met één bloeddrukmiddel kunt bereiken. Bij
vrouwen met een normale bloeddruk daalde de bovendruk met 5
procent. Het (slechte) LDL-cholesterol daalde bij een hoge
bloeddruk 11 procent. Ongeveer evenveel als door het eten van
cholesterolverlagende margarine. Bij een normale bloeddruk bleef
het gelijk.
Afwachten met dotteren?
Voor mensen met een dreigend hartinfarct kan het geen kwaad om af
te wachten of dotteren echt nodig is. Dat blijkt uit Nederlands
onderzoek. Dotteren is de beste behandeling bij een acuut
hartinfarct, waarbij een kransvat is afgesloten. Wanneer een vat
niet gedottered kan worden, kan een bypass worden aangelegd. De
ingreep gebeurt zo snel mogelijk na het infarct. In de periode erna
krijgt de patiënt medicijnen.
Anders ligt het bij mensen met een dreigend infarct. Zij hebben ook
hartklachten, maar er is nog geen kransvat dicht. Wel zijn er
kransvaten vernauwd. Dan bestaat de keuze tussen direct dotteren,
zodat de plaque kan worden opgeruimd voordat deze problemen geeft,
of afwachten. Tijdens het afwachten worden medicijnen, zoals
bloedverdunners, gegeven. Wanneer de klachten verergeren, zal
alsnog gedotterd worden.
Tot voor enkele jaren was direct ingrijpen de
voorkeursbehandeling. Nederlandse onderzoekers wilden weten of
afwachten even goed is, want direct dotteren kan problemen
veroorzaken, zoals stolsels die andere kransvaten verstoppen. Na
drie jaar bleek het resultaat van beide keuzen hetzelfde.