WAGENINGEN - 'Goede' zouten, zoals kalium, hebben
een positieve invloed op de bloeddruk. Dat blijkt uit onderzoek van
de Wageningen University en Unilever. Het effect van kaliumzout
staat zelfs gelijk aan het halveren van de 'slechte'
zoutinname.
Voor het onderzoek werd naar de kaliumconsumptie in 21 landen
over de hele wereld gekeken. De gemiddelde kaliuminname varieert
van 1,7 tot 3,7 gram per dag. Pas vanaf de aanbevolen hoeveelheid
van 4,7 gram per dag heeft kalium positieve gevolgen voor de
gezondheid.
Nederlanders krijgen gemiddeld 9 tot 10 gram keukenzout per dag
binnen, terwijl 6 gram wordt aanbevolen. Internationaal wordt door
de World Health Organisation zelfs 5 gram per dag aanbevolen.
Vooral in bewerkte producten, zoals brood, kant-en-klaar
maaltijden, sauzen, hartige snacks en pizza's, zit veel zout.
Hart- en vaatziekten
De kans op hart- en vaatziekten wordt hoger zodra de bloeddruk
hoger is. In Nederland heeft slechts 20-30 procent van de bevolking
een optimale bloeddruk (van 120/80).
Het verlagen van de slechte zoutconsumptie en het verhogen van de
hoeveelheid kalium is een goede manier om je bloeddruk te
verbeteren.
De onderzoekers pleiten daarom voor een betere naleving van de
richtlijnen voor gezonde voeding. Mensen moeten meer groenten en
fruit eten en keukenzout in bewerkte voedingsmiddelen moet deels
vervangen worden door kalium.
Een artikel over het onderzoek is deze week verschenen in het
tijdschrift Archives of Internal Medicine.